Sursa foto: adevărul.ro
Unul din citatele celebre care este se simte actual și viu în acest climat politic lipsit de predictibilitate și scuturat de orice urmă de banal este cel al lui Heraclit: „singura constantă în viață este schimbarea”. Comisia Europeană este ocupată zilele acestea încercând să se adapteze schimbărilor din lumea economică, politică și socială, schimbări ce apar fulgerător câteodată. Fondurile nerambursabile și mai cu seama cele europene sunt direct vizate de acest climat și asupra lor se fac ajustări semnificative.
Chiar în timp ce scriam acest articol, românii au decis că președintele României pentru următorii 5 ani va fi ori George Simion, ori Nicușor Dan. Ce poate însemna asta pentru viitorul fondurilor europene din România? Dacă ar fi să judecăm după doctrina enunțată și declarații ar fi destul de simplu să concluzionăm că Simion este un inamic al UE, implicit al fondurilor europene, pe când Nicușor reprezintă opusul, un susținător. Dar va fi George Simion răul absolut pentru domeniul fodnurilor europene? Va avea el pârghiile administrative să inducă schimbări radicale negative sau vom trece printr-o perioadă de „curățire” așa cum a experimentat și Polonia, și apoi revenim pe cursul actual al lucrurilor? Va fi Nicușor exact ce susține că va fi?
Noi ne poziționăm explicit în această discuție: pro UE, pro fonduri europene, pro proiecte de succes, pro dezvoltare durabilă, pro competiție liberă și onestă.
Zilele trecute am publicat pe blog un articol despre Raportul Draghi în care am încercat să prezentăm constatările (altfel destul de critice) și propunerile lui Mario Draghi pentru viitorul economiei europene. Am promis că vom face și o prezentare a modificărilor propuse de Comisia Europeană pentru a se adapta contextelor dinamice și impredictibile din viața politică și economică internațională. Continuăm, deci, demersul, prin adăugarea unui nou element pentru analiza noastră: modificările propuse de Comisie pentru Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), Fondul de Coeziune (FC) și Fondul pentru o Tranziție Justă (FTJ).
Aceste regulamente sunt esențiale pentru politica de coeziune a Uniunii Europene, reglementând, în principal, FEDR, FC și FTJ. Modificările propuse sunt formulate în contextul „mid-term review” al politicii de coeziune și urmăresc introducerea unor măsuri specifice pentru a răspunde provocărilor strategice.
Motivația prezentată pentru aceste amendamente se centrează pe valorificarea mid-term review ca oportunitate pentru statele membre de a redirecționa investițiile. O fi doar asta? Sau este o simplă coincidență de „timing”? Ar fi așteptat mai mult Comisia să facă aceste propuneri dacă nu eram în perioada de mid-term review? Probabil că nu.
Propunerea subliniază necesitatea simplificării pentru accelerarea investițiilor și afirmă că măsurile propuse nu depășesc ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor privind abordarea provocărilor strategice, accelerarea investițiilor și simplificarea procedurilor. A fost aleasă forma de Regulament, deoarece aceasta stabilește norme direct aplicabile pentru acordarea sprijinului. Se menționează că evaluările ex-post, consultările cu părțile interesate și analizele de impact nu au fost aplicabile sau nu au fost detaliate în acest document specific. Implementarea acestor măsuri va fi monitorizată și raportată în cadrul mecanismelor generale de raportare existente, stabilite prin Regulamentul (UE) 2021/1060 – regulamentul de dispoziții comune pentru perioada de programare curentă, 2021-2027.
O schimbare importantă propusă vizează obiectivele specifice legate de competitivitate și decarbonizare. Regulamentul existent includea cerințe privind concentrarea tematică, ceea ce putea limita concentrarea pe anumite domenii. Amendamentul propune eliminarea limitării de 20% privind realocarea resurselor către obiectivele specifice ale Platformei pentru Tehnologii Strategice pentru Europa (STEP). Se subliniază că STEP sprijină investiții care contribuie la obiectivele strategice ale Uniunii, aliniate cu ghiduri precum viitorul Cadru de ajutor de stat pentru industria curată și Comunicarea IPCEI. Eliminarea acestei limitări este prezentată ca o măsură de simplificare și accelerare a investițiilor. De asemenea, se propune eliminarea termenului-limită pentru depunerea modificărilor STEP și a beneficiului prefinanțării suplimentare asociate acestora.
Obiectivele specifice ale FEDR sunt modificate la articolul 3 din Regulamentul (UE) 2021/1058. Se adaugă un nou punct (vii) la alineatul (1)(a), incluzând explicit „consolidarea capacităților industriale pentru a sprijini utilizarea duală și capacitățile de apărare” ca obiectiv specific eligibil pentru finanțare. Astfel, capacitățile de apărare devin un nou domeniu eligibil pentru sprijin FEDR. Se modifică și punctul (b), vizând accesul sigur la apă, gestionarea durabilă a apei și reziliența resurselor de apă.
Regulamentul detaliază și tipurile de investiții care pot fi sprijinite. Articolul 6 este amendat prin adăugarea unui nou punct (f), care prevede că sprijinul poate fi acordat operațiunilor „când acestea contribuie la un Proiect Important de Interes Comun European aprobat de Comisie conform articolului 107(3), litera (b) din TFUE și Comunicarea C(2021) 8481, păstrând totodată accentul pe IMM-uri”. Astfel, contribuțiile la IPCEI aprobate devin eligibile pentru finanțare din FEDR/Fondul de Coeziune. De asemenea, se adaugă un punct (g), care permite sprijinirea operațiunilor ce facilitează ajustarea industrială legată de decarbonizarea proceselor și produselor de producție.
Articolul 7, privind investițiile care nu sunt sprijinite, este modificat. Punctul (b) este ajustat pentru a permite sprijinirea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră din activitățile acoperite de Anexa I a Directivei 2003/87/CE (ETS) doar dacă proiectele au fost distinse cu Seal of Excellence.
Se păstrează deci limitarea finanțării pentru orice echipament sau combustibil în legătură cu consumul de combustibili fosili.
În plus, un nou punct (iv) este adăugat la punctul (h), stabilind că investițiile atribuite unui Sigiliu al Suveranității conform Regulamentului (UE) 2024/795 nu sunt excluse de la finanțare, clarificând astfel eligibilitatea acestora.
Se propune introducerea unui nou articol, 7a, care stabilește dispoziții speciale pentru mid-term review și pentru cuantumurile de flexibilitate. Acesta prevede că în 2026 Comisia va plăti prefinanțare de 4,5% din sprijinul total din FEDR și Fondul de Coeziune, conform deciziei de aprobare a modificării programului.
Și pentru FTJ sunt propuse modificări menite să ofere mai multă flexibilitate. Articolul 8(2) este modificat, înlocuindu-se al patrulea paragraf pentru a permite sprijinirea investițiilor productive în întreprinderi care nu sunt IMM-uri, menținând totodată accentul pe IMM-uri. Această finanțare este posibilă indiferent dacă a fost sau nu realizată o analiză a decalajelor.
Pentru anumite tipuri de operațiuni, autoritatea de management poate acorda sprijin direct din FTJ:
- Pentru proiecte cu Seal of Excellence
- Pentru proiecte implicate direct într-un IPCEI aprobat de Comisie
Aceste operațiuni trebuie să contribuie la obiectivele specifice ale FTJ și la implementarea planurilor teritoriale de tranziție justă.
Articolul 9, privind investițiile neeligibile, este modificat. Punctul (d) este înlocuit cu un text nou privind investițiile legate de combustibilii fosili. Noul text permite sprijinirea investițiilor în instalații ETS care reduc emisiile de gaze cu efect de seră sub pragurile de referință ETS, dacă acestea sunt necesare pentru protejarea unui număr semnificativ de locuri de muncă.
În final, se specifică faptul că Regulamentul va intra în vigoare în ziua următoare publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, justificând această urgență prin „nevoia crucială de a permite investiții esențiale, în special în domeniul capabilităților de apărare, în contextul provocărilor geopolitice presante”.
Modificările propuse pentru regulamentele FEDR, Fondul de Coeziune și FTJ urmăresc să introducă mai multă flexibilitate și un accent strategic mai puternic în finanțarea politicii de coeziune. Schimbările cheie includ:
- Eliminarea limitării de 20% pentru investițiile STEP
- Introducerea explicită a capabilităților de apărare ca domeniu eligibil pentru FEDR
- Eligibilitatea contribuțiilor la IPCEI pentru FEDR/Fondul de Coeziune și, posibil, sprijin direct prin FTJ
- Facilitarea ajustării industriale pentru decarbonizare
- Relaxarea excluderilor privind activitățile ETS
- Introducerea unui mecanism de prefinanțare de 4,5% pentru modificările de programe
Aceste modificări sunt prezentate ca măsuri necesare pentru accelerarea investițiilor și simplificarea procedurilor, în răspuns la provocările strategice actuale. Este important de subliniat că sursele analizate se referă strict la modificările FEDR, Fondului de Coeziune și FTJ, fără a viza Fondul Social European (FSE).
Ce vor putea, deci, fi Regulamentele modificate pentru România? Simion sau Nicușor?
Dacă alegem să privim Comisia ca pe un tătic ce ne ceartă și ne obligă să fim disciplinați deși noi avem chef de joacă și televizor atunci vom găsi toate formele posibile să eludăm propunerile Comisiei și să facem „ce știm noi că avem nevoie”, așadar vom fi Simion, dar dacă observăm șansa imensă de ne poziționa în concordanță cu capacitățile noastre în lanțurile valorice care vor fi favorizate prin finanțări mari (mai ales apărarea) atunci vom putea fi Nicușor.
Pentru mai multe articole de actualitate, accesează blogul nostru.